Microsoft New Commerce Experience

– Her er alt det vigtigste, du skal vide

New Commerce Experience er navnet på det nye program i Microsoft CSP. Programmet indeholder en række vigtige ændringer som påvirker priser, subscriptions, fakturering, opsigelse og meget andet.

Men der er også en række fordele for it-partnere. Derfor har vi samlet alt det vigtigste, så du kan få overblikket.

Hent en kop kaffe - der er meget, vi skal nå!

Formålet med Microsoft New Commerce Experience

Hele idéen med Microsofts New Commerce Experience er at skabe en forenklet købsoplevelse. Både for it-partnere og for deres kunder.

Når Microsofts cloud-services og løsninger bliver samlet i én platform skaber det øjeblikkeligt bedre rammer for at standardisere processer, tilbud og betingelser. Samtidig får dine kunder bedre valgmuligheder og fleksibilitet, når de køber løsninger via CSP.

Kort sagt giver det en mere strømlinet og enkel købsoplevelse for it-partnere, og gør det samtidig nemmere at tilgodese forskellige kundebehov. 

Hvilke CSP-subscriptions er omfattet? 

Ændringerne i New Commerce Experience inkluderer alle CSP-subscriptions, herunder:

  • Microsoft 365
  • Office 365
  • Dynamics 365
  • Power Platform
  • Windows 365

Det betyder, at alle subscriptions fremover bliver en del af New Commerce Experience – ligesom Azure Plan allerede er.

Alt dette er i virkeligheden ikke noget nyt. Forskellen er blot, at Microsoft nu har sat dato på, hvornår de begynder at håndhæve det.

Billing-perioder bliver strømlinet

Fremover vil CSP-subscriptions følge billing-perioden for Azure Plan, så de to bliver strømlinet.

Indtil nu har Azure og CSP-subscriptions haft forskudte billing-perioder, men i New Commerce Experience følger de hinanden. Det gør tingene noget nemmere. 

Vigtige datoer

Tabellen viser, hvornår de forskellige ændringer træder i kraft.  

 
Nu
14. okt 2021
Fra 1. mar 2022
Platform
  • Legacy CSP
  • Blanding mellem Legacy CSP og NCE
  • New Commerce Experience 
Abonnements terminer
  • Årlig
  • Legacy CSP: kun årlige subscriptions
  • NCE: årlig og månedlig
  • Årlig og månedlig
Billing
  • Årlig og månedlig
  • Årlig og månedlig
  • Årlig og månedlig
Opsigelse
  • Ingen binding
  • Ned- og opjuster licenser løbende
  • Ingen opsigelsesgebyr for Legacy CSP
  • Ny opsigelsespolitik gælder for NCE
  • Inden 72 timer, kan køb fortrydes
  • Ingen refundering af subscriptions
Pris
  • Fakturering pr. måned eller pr. år
  • Legacy: ingen ændringer
  • NCE: Måneds subscriptions, samme som Legacy CSP
  • CSP subscriptions stiger 10-20 pct. i snit
  • Fast pris i perioden og ikke muligt at nedjustere seats

Bemærk: Microsoft lancerer promotion kampagne i januar 2022.  

Nye regler for fakturering, opsigelse og binding

Det er kun muligt at opsige indenfor 72 timer efter køb af subscription. Efter 72 timer er det ikke længere muligt at fortryde eller annullere ordren, og du skal betale for resten af perioden. 

Bindingsperioden for alle typer CSP-subscriptions er standardiseret til 3 typer billing terms og commitment terms:

  • 1 måned
  • 12 måneder
  • 36 måneder

De nye månedlige subscriptions koster mere end årlige aftaler, fordi de gør det muligt for partnere at annullere kunders subscriptions med kort varsel.

Der er dermed skabt større incitament for at dine kunder indgår længerevarende aftaler med dig. Derfor er de mest fordelagtige priser på 12 og 36 måneders subscriptions. 

Priserne kommer vi lige straks til.

Betaling på forhånd. Eller måned-til-måned.

Med Microsofts New Commerce Experience kan du vælge at betale på forhånd eller fakturering måned-til-måned.

Dette gælder uanset hvilken bindingsperiode, du vælger (1, 12 eller 36 mdr.).

Derudover vil vi gerne understrege: 

  • Du kan fortryde indenfor 72 timer efter købet – herefter gælder bindingsperioden
  • Du kan ikke opsige din aftale under bindingsperioden, uanset hvad du vælger

Ovenstående er selvfølgelig ekstra vigtigt at holde sig for øje ved 12- eller 36-måneders aftaler.

Du kan opgradere, men ikke nedgradere

En anden væsentlig ændring fra Microsoft er, at du ikke længere kan nedgradere eller suspendere CSP-subscriptions og seats indenfor bindingsperioden.

Du har fortsat mulighed for at opgradere CSP-subscriptions, fx fra Microsoft E3 til E5.

Men husk at du ikke kan fortryde købet eller nedgradere, indenfor aftalens periode (1, 12 eller 36 mdr.).

Hvor meget stiger priserne?

Som du sikkert har hørt varsler Microsoft prisændringer per 1. marts 2022 på M365 Enterprise og Business subscriptions.

Vi kender ikke de danske priser endnu, men ved dog følgende:

  • CSP-subscriptions stiger 10 til 20 pct. i gennemsnit
  • Forvent ca. 20 pct. højere priser på månedlige CSP-subscriptions sammenlignet med 12- eller 36 måneders subscriptions.

Prisstigninger er jo ikke det sjoveste at ringe og fortælle kunderne. Men de fleste har sikkert også (lykkeligt) glemt, at vi skal helt tilbage til 2011, siden Microsoft sidst hævede priserne.

Så Microsoft-partnere har undgået prisstigninger i 10 år, og ja, de måtte komme før eller siden.

De nye priser i USD

Microsoft har ikke offentliggjort de nye priser i Danmark. Men her kan du se, hvad priserne stiger til i USA:  

  • M365 Business Basic: fra $5 til $6
  • M365 Business Premium: fra $20 til $22
  • Office 365 E1: fra $8 til $10
  • Office 365 E3: fra $20 til $23
  • Office 365 E5: fra $35 til $38
  • Microsoft 365 E3: fra $32 til $36

Længere binding belønnes

Priserne bliver mere fordelagtige på 12- og 36-måneders subscriptions sammenlignet med månedlige subscriptions.

Som vi har skrevet kan du spare 20 procent ved at indgå årsaftaler sammenlignet med månedsaftaler.  

Microsofts prismodel kommer derfor til at ligne den, som mange andre cloud-services allerede benytter sig af, hvor det er fordelagtigt at binde sig i længere tid.

Fordele og opsummering

Microsofts New Commerce Experience indeholder en række ændringer, som vi skal forholde os til. Samtidig følger der en lang række nye fordele med i det nye program:

  • Nye muligheder for opsalg til nye og eksisterende kunder
  • Fleksibiliteten i at vælge månedsaftaler, så kunden har kort opsigelse og høj fleksibilitet, eller en årsaftale til fordelspris
  • Bedre mulighed for at styre CSP-subscriptions – fx planlægge ændringer og forny SKU’er
  • Mulighed for at højne loyaliteten med dine kunder
  • Nemmere administration

Vi forventer

Selvom de korte månedsaftaler i New Commerce Experience giver høj fleksibilitet forventer vi at se flere 1- eller 3-års-aftaler for at sikre de bedste priser.

De længere aftaler låser prisen til den mest fordelagtige pris, uanset om der kommer flere ændringer. Det giver større budgetsikkerhed for både it-partnere og kunder.

Vi ser også muligheder i at blande korte og længere CSP-subscriptions. Fx at oprette 2/3 som årslicenser for at spare penge, og den sidste 1/3 som månedslicenser, så kunden kan minimere risici, hvis der er nedgang i antal medarbejdere.

 

Denne artikel indeholder de oplysninger, vi kender på nuværende tidspunkt. Derfor er indholdet med forbehold for ændringer, og vi opdaterer løbende artiklen, når vi får nye oplysninger fra Microsoft.

FAQ

Hvad bliver de nye danske priser?

Microsoft har ikke offentliggjort de nye priser i Danmark. Så vi ved kun, hvad priserne bliver i USA. Vi opdaterer siden, så snart vi kender de danske priser.

 

Hvad er bindingsperioden, hvis man opjusterer licenser?

Du kan altid opjustere, men du kan ikke nedjustere før bindingsperioden udløber. Bindingsperioden er bestemt ud fra, hvornår du køber basislicensen, og er ikke påvirket, når du opgraderer fra fx E3 til E5 eller tilføjer flere brugerlicenser.

 

Kan man blande års- og månedslicenser?

Ja, Microsoft anbefaler at partnere sammensætter fx 100 årslicenser og 20 månedslicenser til kunderne. Dette giver en besparelse på de faste brugere, men giver også fleksibilitet i forhold til at kunne skrue op og ned månedligt efter behov og sæsonudsving.

 

Hvad sker der, hvis en kunde skifter forhandler midt i en bindingsperiode?

I dag er det muligt at skifte forhandler med det samme. Med NCE kan licenser først købes ved den nye forhandler efter bindingsperioden hos nuværende forhandler udløber.

 

Hvem skal betale, hvis en kunde fx binder sig for et år, men går konkurs efter 6 måneder?

Hvis en kunde (virksomhed) ikke kan betale, skal regningen dækkes af forhandleren.

 

Hvad er forskellen på Technical Release og GA Release (General Availability)?

Den første release d. 14. oktober er en teknisk release, hvor vi kan komme i maskinrummet og blive trygge ved de nye muligheder inden General Availability går live januar 2022.
Ved GA Release starter Microsoft op på promotions som betyder, at migreringsperioden til NCE officielt er startet.

Spørgsmål?

Ring bare på 53 50 20 20 og spørg efter vores Microsoft-specialister, Nis Christiansen eller Alexander Panduro.

Hvis du er i tvivl om et specifikt scenarie, eller noget andet vi ikke dækker i denne artikel, er du meget velkommen til at række ud til os. Vi sidder klar til at hjælpe.