5 grunde til ikke at drive et datacenter

Det er dyrt og krævende at drive sit eget datacenter. Ressourcer, omkostninger og tidsforbrug løber alle stærkt, og kun de færreste får nok udbytte fra de store investeringer. 

Derfor er der også (mindst) 5 årsager til, at de fleste it-partnere ikke ønsker at eje sit datacenter:

1. Håndtering af nedbrud

Man skal ikke drive datacenter for applausens skyld: 

Ingen tak, når det hele kører. Store skæld ud fra kunderne, hvis det går ned.

Men nedbrud er en realitet. Og 100 % oppetid er en myte; også selvom man hedder Amazon, Google eller Microsoft.

Derfor hjælper det at udvikle særligt tyk hud, når du skal håndtere det uundgåelige crash.

Vær klar til at smide alt, hvad du har i hænderne for at komme tilbage i drift. Og hav en plan klar, inden nedbruddet rammer.

Vi føler med dig.

2. Store investeringer 

Det er dyrt at eje sit datacenter. Udgifterne vokser hurtigere, end du kan nå at sige: ”kritisk kundemasse”. 

Servere, storage, switche, netværk og racks er blot nogle af tingene, der skal lægges i den overdimensionerede indkøbskurv. Der skal nemlig købes stort ind, så du har overkapacitet til at skalere og klare spidsbelastninger.

Alt hardware betales up front. Herefter følger en flerårig periode med seriøse afskrivninger. Læg dertil de faste omkostninger til strøm, køling og vedligeholdelse.

(Du ser din bogholder ryste opgivende på hovedet.)

3. Opdateringer og vedligeholdelse

Det kræver en proaktiv indsats at undgå nedbrud i datacentret, så kunderne oplever højeste stabilitet. 

Indsatsen kræver dedikerede fagfolk, som kan overvåge netværket og forbedre på det hver eneste dag.

I skal hele tiden være to et halvt skridt foran for at sikre, at firmware og netværk er opdateret til de rigtige versioner.

Og servicevinduer skal planlægges og udføres udenfor åbningstid, så de genererer kunderne mindst muligt.

Men hvem har da også andre planer sådan en lørdag aften?

 

Artiklen fortsætter under videoen

Sådan bruger it-partnere vores datacenter

Her er 3 eksempler på, hvordan it-partnere udnytter vores cloud hosting til at skalere forretningen. 

E-bog om Infrastructure as a Service: Azure eller Cloud Factory?

Find ud af om globale Microsoft Azure eller lokale Cloud Factory er den rigtige IaaS-løsning for dig og dine kunder.

4. Planlægning og kompetencer

Hvad er I bedst til? Og passer det med de kompetencer, det kræver at drive datacenter? 

Hvis vi skal pege på den måske vigtigste ting i det daglige arbejde, så kommer det her:

God planlægning.

Hvis du ikke er i stand til at tænke langt frem – og forbi tre-fire hjørner på vejen – skaber det ofte nye problemer, når du driver et datacenter.

Samtidig skal du have specialister på lønningslisten med sort bælte i servere og netværk. Det skader heller ikke, at de har forretningsforståelsen til at kunne regne ud, hvad en VM egentlig koster.

Man kan ikke være god til det hele. 

5. Frygt og manglende nattesøvn

Det sidste punkt handler ikke om at håndtere nedbrud. Her taler vi kun om frygten for, hvornår det sker!

For det meste går det jo godt. Men frygten for et nedbrud kan give nervøse trækninger i ansigtet hos selv den mest erfarne it-arkitekt.

Tankerne svæver derfor et sted imellem drømmen om at kunne sende problemerne videre til en anden eller at planlægge et godt gemmested til næste crash.

Man gør alt for, at skidtet ikke går ned.

Men det gør IT. Fordi det er IT.

Der følger et kæmpe ansvar med, hvis du driver datacenter. Og det kan være hårdt for din nattesøvn.

Vil du slippe for ansvaret?

Så flyt ind i vores danske datacenter og skab fantastiske IaaS-løsninger til kunderne fra vores Partner Portal.